Förbered ditt barn inför förskolan
Att börja förskola är en stor grej. Nya lärare, barn, leksaker, rutiner och ett helt nytt fysiskt utrymme kan göra ditt barn (och dig) lika delar upphetsade och nervösa. Oavsett om ditt barn har varit i dagis eller någon form av lekgrupp tidigare, kommer en ny social miljö troligen att ta tid och förberedelser att vänja sig vid.
Det finns många sätt att förbereda sig på en så viktig förändring, men försök att hålla dem alla lågmälda, specifika och ärliga. Ditt barns förståelse av tid expanderar, men händelser som kommer att hända mer än en dag eller två i framtiden kan lika gärna vara flera år borta för dem.
Här är några sätt att stödja ditt barns övergång till förskola:
Beredskap är inte detsamma som mognad
Det finns inget enda sätt att avgöra om ditt barn är redo att börja förskolan. Vissa skolor har behörighetskrav (potträning är vanligt, även om det inte är universellt), men totalt sett tenderar ”förskoleberedskap” att betyda olika saker för olika familjer och skolor.
Förskolan är en plats där mycket socialt lärande sker, så oroa dig inte om du känner att ditt barn inte leker mycket med andra barn ännu, har svårt att skilja sig från dig, inte vet hur man delar eller vet inte hur man hanterar en konflikt med en kamrat. Hela poängen med att gå i förskolan är att vara i närheten av andra barn, leka och lära sig att leva tillsammans med andra i en kärleksfull, vårdande miljö.

Sätt rätt förväntningar
Du kan bli frestad att översälja förskolan till ditt barn och lovar att de kommer att älska det. Sanningen är att ditt barn kanske älskar förskolan, men det kanske de inte gör – direkt eller till och med efter några månader. Du kan prata om det positiva med förskolan utan att oavsiktligt ge ditt barn tanken att något är fel med dem om de inte älskar det.
Istället kan du säga det som är sant exempelvis att det kommer att finnas lärare där för att ta hand om barnen, nya vänner att leka med och massor av nya saker att lära sig. Att vara en stadig, lugnande röst kan verkligen hjälpa ditt barn att förstå att andra människor (lärarna) kan älska och ta hand om dem också.
Prata om det i förväg (men inte för långt fram)
Med stor sannolikhet förstår ditt barn att det finns en framtid (vanligtvis ”imorgon”), ett förflutet (”igår”) och ett ”nu”, men inte mycket längre än det. När du väl har bestämt dig för en skola och anmält dig, överväg att ta upp den högst en vecka eller så i förväg; något mer än det kan glömmas eller oroas.
Det är svårt att säga hur ditt barn kommer att reagera i början, särskilt den första dagen. Vissa barn går villigt in i skolan, andra kan uttrycka starka känslor och har svårare att släppa dig. Ditt barn kan verka bra och börja sedan gråta fem minuter efter att du har lämnat, eller håll ihop det hela dagen och faller isär när du kommer hem. Låt ditt barn veta att alla deras känslor är okej: ”du kanske saknar mamma (eller pappa, eller din lillasyster osv), och det är okej. Det är okej att känna sig ledsen, och det är också okej om du inte gör det.
Besök (om möjligt)
Beroende på regler och omständigheter kan ditt barn komma på besök före sin första dag. Om din nya förskola erbjuder det här alternativet kan ett besök göra stor skillnad – du släpper inte bort ditt barn någonstans okänd. Om detta inte är möjligt, fråga din skola om de har videor eller foton att titta på.
Involvera ditt barn i förberedelserna
Att börja i förskolan kommer sannolikt att innebära att du köper några nya saker eller gör saker i ordning hemma i förväg, som en ryggsäck, matlåda och extra kläder. Ge ditt barn några val för åtminstone några av dessa föremål och be dem om hjälp med att göra saker redo. Detta kan få din nya förskolebarn att känna sig delaktig i förberedelserna inför sitt nya äventyr.
Alternativen inkluderar att lägga till etiketter i sina kläder, plocka ut en ryggsäck om de behöver en ny, hjälpa dig att packa lunch kvällen innan och välja vilka kläder de ska ha på sig.